torsdag 12 juni 2014

Oväder och fynd

Vet inte om ni hört eller sett vilket oväder vi haft här i Tyskland..
I Tisdags morse kl 06 vaknade jag av, vad jag trodde var en bomb som hade exploderat!!
Det small så in i helsike...
Rusade ut ur sovummet, katterna störtade sig på sängen och kröp in under täcket...
Det blixtrade och dundrade i ett kör och lät som världens undergång..
Blixten ger ju egentligen inget ljud ifrån sig, men tydligen slog den hela tiden ner i närheten, för det small och sprakade såå högt... jag började räkna 1.. BANG!!!!!!!!! 
Fan det var så gott som direkt över oss..
Jag tycker ju egentligen om blixt och dunder, men det här var skrämmande..
Temperaturen sjönk fort till +17 grader
Drog ut sladdar och hoppades att det skulle dra förbi fort...
Det var becksvart och det blåste orkanvindar och regnet piskade..
Var rädd att taket över balkongen skulle blåsa iväg, det knakade och brakade..
Katterna var rädda, de hade svansen mellan benen och sprang omkring och letade efter gömställen...
Timmi, min gamling, låg lugnt på golvet
och tittade på hur de båda unga katterna helt förvirrade sprang hit och dit...
Jag stod i hallen, det rum som är i mitten av lägenheten, tordes inte stå i närheten av nåt fönster....
Av och till tog nyfiken överhand och jag var tvungen att titta ut...
1 timme höll det på...

      Här en lånad bild från nätet, på hur det såg ut
      Ni kan säkert tänka er vilket brakande det var, lät som kanonsalvor

Nu hade vi i jämförelse med vad de visat på Tv tur.
I vissa områden har de fortfarande översvämmningar och 6 dödsfall av nerfallande träd...
Hoppas jag aldrig mer måste uppleva ett sånt oväder igen.. huuuu
Naturen krafter gör att man känner sig väldigt liten...

Nog om det, nu har vi det nästan lika varmt igen, men det blåser lite och det hjälper... :0)


Hier oben habe ich erzählt wie es bei den Unwetter war 
und was für ein Schiss ich und meine Katzen hatte...



                       Har budat hem en fin sifon
                        Habe noch ein schönen Siphon ergattert                         (bild ebay)



      En läkarväska från 2:a världskriget
     Ein Arztkoffer von 2:en Weltkrieg                                                                 (bild ebay)


     En Stabsläkare Dr. Teufel... Jäkla namn... djävul... brrrr
      Ein Stabsarzt namens Dr.Teufel... brrrr Was für ein Namen




      Köpte ett par fula "kupor"
     Kaufte ein Paar hässliche "Kugeln"



      Men med lite färg blev de som jag tänkt mig... :)
      Aber mit ein bisschen Farbe wurde die so wie ich es wollte.. :)



       Med hjälp av 2 betongljusstakar blev de till spiror.
       Men jag tyckte de såg lite för orientaliska ut, så de tog jag bort igen.. :)
       Nu måste jag hitta på nåt annat med dem istället
      Mit Hilfe von 2 Beton-Kerzenständer, wurden die ins Fenster gestellt..
      Aber ich fand die etwas zu orientalisch, so die wurden wieder entfernt
      Jetzt muss ich mir was anderes einfallen lassen.. :0)



      En del av sovrummet innan allt blev vitt...
      Ein Teil vom Schlafzimmer bevor alles Weiß wurde...



      Idag - och mycket bättre :0)  Men det kommer att förändras lite framöver... :)
     Heute - und viel besser :0) Aber hier werde ich etwas verändern... :)



Hoppas solen skiner på er oxå! :)
Ich hoffe die Sonne scheint auch auf euch! :)


4 kommentarer:

toves sammensurium sa...

ÅÅ endelig går det å kommentera med deg igjen Tina,så bra :)
Ikke så bra med alt det fæle været dere har hatt,håper det kommer seg.I dag er det skikkelig regn her også,men det trengtes så jeg er bare glad :)
Godt å få styre litt inne også!!!!

Så fina bilder,hjemmet ditt er bare fantastisk TIna og jeg nyter å se på alle funnene dine og hvordan du maler,pusser opp,flytter om og styrer i vei!

Blir det flytting forresten???

Håper solen har komet og skinner på nettopp deg!!!
Toveklem :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Superfina fynd som vanligt. Och jag har varit med om ett sånt åskväder, det blixtrade över hela himlen ett rosavitt sken, blev ljust som på dagen. Då var jag riktigt rädd!!
Här blåser det halv storm idag, men soligt.
Kramar/AM

Méa Strauß sa...

Na Holla, Tina, das hat´s ordentlich gedonnert beoi Euch, ja? Meine Katze guckt dann immer auf, gähnt gelangweilt ob der ungebührlichen Störung und schläft seufzend weiter. Bei Sylvester guckt er dann immer ganz gespannt zu. Er ist seeehr nervenstark - doch wehe, eine Tüte raschelt. Da kriegt er beinahe einen Herzschlag!
Die Idee mit den Kugeln ist ja toll, und sie sind schön geworden - vielleicht ja auch etwas für draußen? Nur so eine Idee.

Bin gespannt auf das nächste Schlafzimmerbild nach der Veränderung, alles Liebe und viiiel Antrieb, die Méa

G:a Affären sa...

Men fy för sådana intensiva åskväder, då känner man sig liten och maktlös!
Kofferttraven är snart uppe i taknivå nu eller? Läkarväskan är ännu en fullträff och du vet väl att jag gärna övertar den tygklädda, om du inte har plats för den, he,he.
Vilken snygg förvandling av dina kulor!

Kramar
Cia