lördag 4 maj 2013

Flitiga Lisa...

Har varit superflitig!! :0)
Har fixat och donat..

Men först nåt annat:
Åkte tåg till grannstaden för en inköpstur till ett byggvaruhus..
På tåget satt en kille och sa till konduktören att han behövde köpa en biljett
(resan tar ca 5 min och kostar 2,70 Euro)
Konduktören blev sur och sa att killen inte kunde sitta och vänta på att han kommer.
Menade att killen skulle ha letat efter honom!!
Det var en väldigt otrevlig konduktör och killen fick en räkning på 40 Euro!!!
Han menade att killen var en svartåkare!!
Måste säga att biljettautomaten bara tar (förutom mynt), 5 och 10 Eurosedlar.
Normalt har även tågen en biljettautomat, men inte detta tåg.
Men man kan/får köpa biljett av konduktören!!
Nåväl..
Handlade stort, tungt och mycket.. :0).
Väl framkommen till tågstationen märkte jag att jag bara hade en 50 Eurosedel i plånboken!!!
Inga småpengar till biljettautomaten och ingenstans kunde jag växla..
Med väldigt obehag klev jag på tåget och kollade om jag såg en konduktör och hoppades att inte samma otrevliga konduktör var på detta tåg oxå...
Ingen konduktör och ingen biljettautomat...
För första gången i mitt liv åkte jag svart!!
Tänkte hela tiden på räkningen killen fick, och var tämligen nervös!!
Det hela gick bra, men i fortsättningen kommer jag ALLTID att ha nog med småpengar till biljettautomaten!!!! :0) 




                                Fyndade en liten burk och en gammal rakborste idag







                Och har nu äntligen skaffat mig en slagborrmaskin. En rejäl donig!! och tung!! :0)
                                              Nu fattas bara en sticksåg...  :0)






      Har tagit upp kampen med mitt stora flugskåp! Tyckte det var lite synd att ställa det i källaren..
                 Ville ju ha stora hjul under, men pga av skåpets undersida gick det inte..
                 MEN så kom jag på att jag kan ju sätta dit klossar och fästa hjulen på dem.
                                                         Sagt och gjort!!
                 Fast killen i byggvaruhuset som sågade till klossarna var nära att förtvivla... :0)







               Har fått bort det mesta av färgen på flugnätet (var lite väl slarvig när jag målade)
                                Jösses vad fjuttiga de stora hjulen ser ut på bilden






                                   Ska försöka få bort lite mer av färgen på nätet...
                              Nu ska skåpet få ett lager färg till, sen ska det shabbas..
                                             Bilder kommer när det är klart.  :0)






    Sen tog jag itu med kyl/frysskåpet.
    Det står framför en liten kammare där huvudkranen till vattnet är.
    Har alltid haft panik, falls jag snabbt måste stänga av vattnet..
    Jag skulle ha varit tvungen att först tömma kyl och frys, sen lyfta ner mikron
    (som är blytung, en relikt från 1993),
    för att sedan dra fram det hela, för att komma in i kammaren..
    Det måste ju gå snabbt om man har otur....
 Nu köpte jag en Mdf-skiva, skruvade fast hjul under och nu kommer jag in i kammaren i ett nafs!!! :0)
     Var lite jobbigt och tungt att få upp kyl/frys på skivan, men jag klarade det alldeles själv... hehe                                       Fast jag skulle nog ha målat skivan innan... suck

Fruktansvärd matta där,
men ska byta ut linoleum-mattan i kök, hall och bad nångång framöver...


Det har varit flitiga dagar här, men ikväll ska jag ta det lugnt..
Äta gott och titta film... :0)

Här har vi underbart varmt och soligt igen... +25 grader är inte fy skam!! hihi




                                         Ha en mysig helg, mina goa!!




17 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Du har hunnit med mycket :) Fiffigt att sätta klossar under flugskåpet!
Vi har oxå haft en fin dag idag. Jag har målat utemöblerna.
Ha en god fortsättning på helgen!
kram Tini

Huset på Backavägen sa...

Du har en så fin blogg och så är du så händig! Fixar och donar allt själv! Kul för sin egen skull när det blir så fina resultat av allt du gör!
Kram Anki

Nellie sa...

Vad roligt att du inte gav upp hoppet om flugskåpet. Alldeles för fint för att bo i källaren! Har också köpt hjul idag, :) GIGANTISKA industrihjul. Håller på att planera för en liten förändring härhemma där de kommer passa kanonbra som sängben. Själva sängen kommer jag göra av 2 gamla lastpallar. Det var ju Maries loppis i Hjo idag och jag måste erkänna att jag är ganska muck nu. Tar på kroppen att kånka saker in o ut ur bilen. Packa upp saker, packa ner saker. Och sedan stå stilla på ett ställe så länge. Känns överallt just nu. Inge bra för min gistna kropp. Tack o lov att det är söndag imorgon! Vad nervöst med tågresan och den tråkige konduktören! Tur att du slapp honom! Ha en fortsatt bra helg! Kram

Frida sa...

Du har verkligen varit flitig, bra att du inte har gett upp flugskåpet, det blir ju jättefint:) och snyggt med julen på det. Hoppas du får en fin helg och njut av värmen nu här har det blivit varmare den här helgen och träden börjar grönska så smått. Kram Frida

Ericas Vita Drömmar ♥ sa...

Vad duktig du har varit. Massor har du hunnit med :)
VÄntar på värmen som de lovat att vi skulle få på onsdag :).
Ha en bra fortsättning på helgen.
Kram Erica

Tre Engler sa...

Så flott at du valgte å beholde skapet oppe:)
Det ble jo bare kjempe flott med de hjul:)
Flink du er:)
Ønsker deg en herlig Søndag i morgen
Klem Merete

Chokladvillan 1910 sa...

Nu jäklar har hon legat i ! ;) Du är duktig du. Massor av lösningar, det blir ju hur bra som helst.
Oj, det är väldigt vad temperaturen varierar hos dig !? Här får vi nöja oss med +15 grader.Det känns som värsta värmeböljan efter denna vinter & sega vår. ;) Jag tycker att jag har varit flitig i trädgården & fått bort nästan allt löv som inte blev krattat i höstas... Det låter som du är piggare & gladare nu, hoppas det !
Må så gott & njut !
Kram Anki

mysiga heestrand sa...

Vilken energi du har fått. Det är kanske värmen. Här går man mest omkring och småhuttrar.
Så duktig du är som lyfter och flyttar saker alldeles själv. Det kommer bli väldigt bra det du håller på med.
Kram Marita i Heestrand

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har alltid trott att det är ok och köpa biljett på tåget, troligen råkade killen ut för värsta surkarten. Och du är jättehändig, bra jobbat med hjulen.
Må gott och kramar
AnnaMaria

Mina drömmars hus sa...

Oj oj vad du donat och fixat. Bra och snyggt med hjul...
Vad härligt det låter med värmen.
Ha det gott
Kram
AC

Johanna sa...

Vad duktig du är! Jag ska ändra namnet på din blogg i min lista direkt, har helt missat detta:)

Tycker så mycket om att kika in till dig och kolla in dina fina skatter som du ständigt loppar!!

Kram Johanna

Tina sa...

Jamen, vissa människor är bara översittare och maktlystna! Så fint du har gjort!

kramen

Monika sa...

Du är ju bara helt fantastisk! Så duktig du är! Blev jättefint och bra det där.

Stackars killen! Vilken otrevlig typ till konduktör. Ingen bra serviceanda där inte.

Hihi, jag hade nog svimmat av spänningen. Tur att det gick bra för dej! :o)

Mys & må så gott i ditt underbara hem! Alltid så mycket fint att titta på här hos dej!

Kram
Monika

PRINCESSGREENEYE sa...

Liebe Tina - ich weiss nicht, was ich falsch mache - aber jdesmal, wenn ich Deinen Blog aufrufe, bekomme ich keine Übersetzung ins deutsche hin......also schaue ich immer "nur" Bildchen an - und die hatte ich gleich gesehen, als Du den Post hochgeladen hast - leider hab ich nicht verstanden, was es mit dem schönen Fliegenschrank auf sich hat.....
Du hast nach den Kronen gefragt - ja, das sind welche aus Dresdener Pappe und ja, sie sind dann auch zum Verkauf - bisher aber nur im Laden und nicht im Shop - aber das wird kommen! Falls Du eine Krone möchtest, dann schreibe mir gerne!
Liebe Grüße
Jacqui

G:a Affären sa...

Fy för sådana nitiska människor, det är ju på jobbet och har ett serviceyrke! Tur att du klarade dig!

Nu är du verkligen igång med att fixa och dona. Kampen med flugskåpet har du lyckats bra med, det är verkligen läckert!
Skönt också att du har gjort det möjligt att snabbt nå huvudkranen, mycket jobb för det men nu kan du vara lugn.

Jag har skickat ett mail till dig!

Önskar dig fina dagar!
Kramar
Cia

toves sammensurium sa...

Som du styrer!!!!!Og så flink du er,skulle nesten tro du hadde en trullestav!!!!Det flueskapet skulle jeg også hatt...er på utkikk etter et smalt,hvitt skap...det dukker nok opp til slutt:) Tålmodighet ;)
God Helg Tina,så fin bloggen din har blitt!!!!
Toveklem :)

idémakeriet sa...

Hihi kan tänka mig att du inte satt lugnt där i tåget.
Vilken saftig räkning alltså, jag vet att deras reglar har skärpts rejält men blir man den person som drabbas är det inte lika kul:(
Flugskåpet blev ju jätte bra med hjul, lycka till nu med det sista.
Kram på dig.
Gerda