lördag 1 december 2012

Oroliga tider...

Sen Felix dog, är det oroliga tider här hemma...
Timmi var rätt lekfull och kelig efter det, som om han äntligen hade mig för sig själv..
Felix var ju kungen..
Men jag märkte att han saknade sällskap..
Så jag tog steget och hämtade en liten katt..
En helt underbar liten kattkille.. Lekfull och sååå kelig..
Men redan efter första dagen blev Timmi sämre, han iglade in sig...
MEN han var nyfiken, satt och tittade på hur den lilla for som en skottspole i lägenheten..
Den lilla var så förståndig och höll avstånd, även om han sååå gärna ville ha närhet till Timmi..
Efter 5 dagar insåg jag att det var för mycket för Timmi, han mådde såå dåligt..
Jag kelade mycket med Timmi, men han spann inte mer... blev nästan apatisk..
Åkte med tungt hjärta tillbaks med den lilla till djurhemmet...
Saknar den lilla sååå, men jag var tvungen att göra ett val..

Nu äter Timmi inte mer, han dricker bara.
Han smackar så konstigt hela tiden och sväljer tungt...
Och han iglar in sig och vill vara ifred...
Är det nån som vet vad det kan vara??
Har kollat runt på nätet och det kan kanske vara nåt med tänderna eller med njurarna.
Ska gå till veterinären på måndag!

Jag gråter mest hela tiden...
För Felix, för Timmi och oxå för den lilla, som inte kunde stanna här..
Det var för tidigt att hämta en kompis till Timmi, men jag vill ju bara väl..
Känner mig så maktlös..
Och ledsen är bara förnamnet...

Glädjen inför advent och julen har försvunnit...


Har samma adventstake som förra året...
Har inte pyntat så mycket i år..
Men lite julkänsla vill jag ha..
Och jag har en riktig kott-invasion i år...




























































                                                          Balkongen





Det har blivit jäkligt kallt över natt...
Vi hade -7 grader i natt och idag har vi -3 grader...
Vintern har nu kommit hit oxå..



                                         Önskar er en mysig advent, mina goa!



13 kommentarer:

Mina drömmars hus sa...

Vad tråkigt!!
Hoppas ändå att du får en fin adventshelg. Tänker på dig.
Kram
AC

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men så hemskt, förstår att du är jätteledsen. Det verkar ju som din katt sörjer, kanske är som för oss människor att det blir på olika sätt. Hoppas du har en bra veterinär och får hjälp. Håller tummarna för att allt blir bra.
Skickar en stor adventskram
AnnaMaria

ROMANTIK & GAMLA SPETSAR sa...

Fina Goa Tinisen!!
Så trist..
Tror du inte det kan vara så att Timmi helt enkelt sörjer och är ledsen på djurs vis...och kommer igen så småningom?? Mina föräldrar hade två hundar , när den ena gick bort vid 14 års ålder, och den andra som var 12 år blev kvar så letade han länge efter sin kompis....men så småningom piggade han på sig. Kanske bara tar tid??
Hoppas så att ni hittar lite glädje igen.
Synd med den lille.
Håller tummarna för att ni hittar lite lite julkänsla.
Tänker på dig.
Styrkekram Anetthe

Anki sa...

Vännen, åh vad jag känner med dig, det värsta är ju när dom små liven inte mår bra! Katter är ju väldigt egensinninga så det kan ju vara så att han sörjer men bra att du kollar upp det...

Synd att det inte funkade med den lilla, jag har oxå funderat på att skaffa en "liten" men min kung skulle nog inte gå med på det!

Sköt om dig nu vännen och glöm inte att andas!
Det ordnar sig säkert ska du se!

Du har så fint som alltid!
Goaste kramen till dig!

Anonym sa...

Kanske kan det vara så att lille Timmy har en hårboll som han behöver kräkas upp. Att han smackar och sväljer låter som att han mår illa, och då brukar katter dra sig undan och vilja vara ifred.
Han kanske har tvättat sig ovanligt mycket som många katter gör när dom är oroliga och därigenom fått i sig mycket hår.
Hoppas att den lille sötnosen snart mår bra igen.

Tina sa...

Jag kan inte så mycket om katter, tyvärr. Men det verkar som om katten sörjer, tror jag...
Du har det så jättefint, riktigt adventsfint!

Ha det bra och jag tänker också på dig!

Tinis vita hem sa...

Tråkigt att Timmi är så dålig. Fint har du pyntat till jul, älgljusstaken är jättecharmig :)
Hoppas du får en bra lilla jul iaf!
kram Tini

LantlivsAnette sa...

Det tar tid sånt där..man måste få sörja, men det är jättejobbigt...

Men såå himla fint du har pyntat..
Ha det gott
Kraaam Anette

Mitt vita hem sa...

Så tråkigt med den lille nye katten då.... :(
Fast jag tror, som flera andra, att din katt sörjer.....hoppas bara han kommer över förlusten av sin vän... :(

Skickar kramar i massor till dig!

Kram Åse

Carina sa...

Hej Tina...
Vi känner inte varandra men jag följer din blogg slaviskt :) och nu måste jag bara lämna ett litet spår efter mig....för det första så älskar jag din blogg, jag får massor av inspiration av dig...men främst så skulle jag bara vilja krama om dig, jag förstår din sorg över din fina kisse, din oro...jag har oxå katter & en vovve och dom är ju familjemedlemmar. Jag hoppas allt går bra på måndag hos veterinären, massor av kramar Carina/Hjo
kattarsel@live.se
Maila gärna om du vill :)

Nellie sa...

Ibland funkar det med en ny kompis, ibland inte. Och det är ju inte så lätt att veta innan man provat. Hoppas att Timmie snart mår bättre igen. Han saknar säkert och sörjer han med. Många varma kramar till er båda!

Tre Engler sa...

Så trist å høre at det ikke gikk så godt!
Men det skjer med mange. ikke lett å skulle dele noen med flere:)
Nydelige bilder og vakker adventsstake:)
Ønsker deg en herlig 1 advent:)
Klem Merete

Vintage och Morrhår/ Maria-Isabel sa...

Hej Tina!
Här kommer ett katt- tips från en som kallas catwoman ...
Först och främst när en katt visar annorlunda beteende behöver man fastställa om det beror på fysiskt problem /sjukdom. Att en katt inte äter är alltid ett mycket allvarligt tecken på att nåt är tokigt. Det vanligaste bekymmer katthanar får och som veterinärerna får in flest fall med, är problem med urinvägarna. Kolla så att han kissar och sköter magen som vanligt. Håll honom ordentligt under uppsikt inomhus och om han inte börjat äta - åk till veterinären.
Det är vanligt att katter sörjer, men att inte äta är extremt, också om en katt som vanligtvis är social väljer att undvika sällskap. Kattungar skrämmer ofta vuxna katter och man brukar säga att en vuxen katt behöver ca 1 månad innan de vant sig vid en ny kattkompis.
Håller tummarna att det redan blivit bättre, det är så jobbigt när tvåfotingarna inte mår bra då de är lite svårare att kommunicera med!!